تکنولوژی یک ابزار فوق العاده ای است، به خصوص در روابطی که افراد مسافت طولانی ای با هم دارند. اما این ابزار همینطور می تواند رابطه تان را نابود کند، بدون اینکه حتی متوجه آن شوید.

 

این کاملأ درست است که پسرها دیگر مجبور نیستند که تلفن واقعی را بردارند و از دختر بخواهند که با او بیرون برود، یا به سمت خانه شما رانندگی کند و برای بردنتان به سینما از والدینتان اجازه بگیرد. با تکنولوژی واقعأ دیگر پسرها مجبور نیستند که برای تحت تأثیر قرار دادن شما تلاش بکنند و یا با سعی در جلب توجه کردن، شما را به یک قرار عاشقانه بکشانند.

ما در دنیایی زندگی می کنیم که اگر کسی شما را در فیسبوک پُک کند، یا کسی بجای زدن دکمه چپی، دکمه راستی را بزند، به این معنی است شاید از شما خوشش آمده است و یا به شما علاقه مند است!

بله، این درست است که دیگر یک پسر می تواند با زدن دکمه چپی یا راستی در یک نرم افزار، شما را متوجه این موضوع بکند که او از شما خوشش آمده است. مانند روشن کردن، خاموش کردن و دوباره روشن کردن یک اجاق گاز می ماند، که مشخص می کند شما سرد هستید یا گرم!

من هم در دنیای تکنولوژی هستم و با افراد زیادی در جامعه مجازی صحبت می کنم. ولی منظور من این است، اگر من بخواهم یک نامزد از یک سایت دوستیابی پیدا کنم، وقتی صحبت از عشق و عاشقی بیاید، من هم کاملأ ریاکارانه عمل خواهم کرد. چرا که شما میتوانید همه چیز را در دابلیو دابلیو دابلیو مخفی کنید.

فقط بخاطر اینکه یک پسر برای شما یک شکلک دسته رز می فرستد، به این معنی نیست که برای شما یک دسته گل واقعی فرستاده باشد! اگر شما صادقانه فکر می کنید که هردوی اینها یکی هستند، پس این فکر شما دلیل بزرگی است که چرا ما به شما می گوییم که تکنولوژی نابود کننده رابطه هاست و اینکه چرا شما آن چیزهای قشنگ را در کنار خود ندارید.

تکنولوژی چگونه باعث نابودی رابطه می شود؟

در زیر 7 دام بزرگ تکنولوژی در برابر روابط عاشقانه را بیان می کنیم:

1. تلاشی نیاز نیست: تکنولوژی به ما توانائی کسب چیزهای زیادی را در سریع ترین حالت ممکن داده است. نتایج سریع، مکالمه سریع و خوشنودی سریع. زمانی که موضوع عشق، قرار، و هرچیزی مربوط به یک رابطه می شود، تکنولوژی به ما به راحتی اجازه ارتباط با سایرین را هم می دهد.

هرچند که تکنولوژی همه چیز را آسان کرده و شما مجبور نیستید برای انجام کارهای پیش پا افتاده و یا برای پیدا کردن چیزی که به دنبالش هستید به اینجا و آنجا بروید. دیگر مردم مجبور نیستند که به کتابخانه بروند و به جستجوی کتاب بپردازند و به دنبال کد آن، قفسه های طویل کتابخانه را بگردند تا کتاب قطور مورد علاقه خود را پیدا کنند. بجای آن بطور خیلی ساده ای می توانیم آن را از گوگل جستجو کنیم و یک جواب سریعتری برای آن پیدا کنیم.

همانطور که این مثال خیلی راحت بود، برای یک پسر دیدن یک دختر زیبا، پُک کردن او و یا فرستادن یک پیام خصوصی برای مطلع کردن او از علاقه اش نیز کار راحتی است. واقعأ کمتر از پنج ثانیه طول می کشد تا یک پسر نسبت به شما ابراز احساسات کند. همینطور او ممکن است برای چندین دختر دیگر هم این کار را انجام داده باشد. وای به روزی که او را پُک بَک کنید و یا در یک جمله خیلی کوتاه جواب پیامش را بدهید.

2. تمرکز به همه جا: همه ما عاشق امکانات هستیم. وقتی موضوع تکنولوژی و عشق به میان می آید، خبر خوب این خواهد بود که فراوانی زیر نوک انگشت شماست، و خبر بد هم این خواهد بود که فراوانی زیر نوک انگشت شماست! این مهم نیست که یک پسر به دنبال یک دختر است یا بیست تا، ولی واقعیت این است که اگر یک پسر از اینستاگرام استفاده می کند، دنبال دخترهایی خواهد بود که نیمه لخت باشند و چهره ای باربی شکل داشته باشند. این حقیقت دارد.

آنوقت حتمأ باید مانند مدل های ویکتوریا سکرت باشید تا خوب ترین پسر دنیا به شما عشق بورزد، ولی اگر باز هم یک دختر نیمه لخت در همانجا ببیند، بخواهد یا نخواهد برای نگاه نکردن به آن کنترل خود را دوباره از دست می دهد. تکنولوژی کودک درون ما را بیرون انداخته و توجه ما را فقط تا فاصله معینی محدود کرده است.

3. خیلی زیاد، خیلی زود: بسیاری از دوستانم را می شناسم که در جامعه مجازی مطلب منتشر می کنند: اینکه کودک آنها چه چیزی خورد؟ یا اینکه شام نخورد! چه اتفاقی محل کارشان افتاد و یا هر چیز دیگری که فکر می کنند با مطرح کردن آنها، فضای مجازی شان را فوق دراماتیک می کنند. تکنولوژی به ما این اجازه را داده است که اطلاعاتی را از خود ارائه دهیم و یا چیزهائی درباره خود افشاء کنیم که شاید در بغیر از این مکان این کار را نمی کردیم.

این حقیقت را درنظر بگیرید که افراد نگران دفترهای خاطرات و دست نوشته های روزانه خود نیستند و اصولأ از این بایت که یکی از آنها را در فیسبوک بنویسند هیچ ابایی ندارند. بعد از خود می پرسید چرا اینگونه!؟ البته به این دلیل نیست که قلم و کاغذ مال خودشان نیست، به این دلیل است که آنها از توجه لذت می برند و عاشق این هستند تا بقیه بدانند که آنها دارند چه کاری انجام می دهند.

بجای اینکه از او بپرسید که به چه چیزهائی علاقه داری، چه نوع آهنگی بیشتر دوست داری، آیا حیوان خانگی داری، و یا اینکه چند خواهر و برادر داری؛ همه چیزی که به آن نیاز دارید، چک کردن حساب اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر او خواهد بود و تمامی اطلاعاتی که درباره او احتیاج دارید را خواهید یافت. تا چه اندازه این مسئله خوب است که وقتی می خواهید درباره پسر مورد علاقه تان بیشتر بدانید، جواب همه سوالهایتان را در حساب مجازی اش پیدا کنید؟

4. وانمود کردن به شخصیتی که به آن تعلق ندارید: این موضوع کاملأ حقیقت دارد که وقتی افراد پشت مانیتور کامپیوتر می نشینند، هرکس می خواهد شبیه کسی باشد که می خواهد. وقتی جوانتر بودید، آیا به یک چت روم رفته بودید و چیزهایی مثل "اصل" را پرسیده بودید و وانمود کرده بودید که یک دختر هفده ساله هستید، در حالی که سیزده سال بیشتر نداشتید؟ حتمأ که برایتان اتفاق افتاده است. اما این روزها شما می توانید با کمک رایانه تان تمام زندگی تان را از پیش خود بسازید!

امروزه ما می توانیم به کمک ابزارهای رایانه ای عکس هایمان را خوش قیافه تر کنیم. خودمان را طوری طراحی می کنیم که شبیه مدل های جلد اول مجله های مشهور شویم. ولی وقتی همدیگر را در واقعیت ملاقات می کنید چه می شود؟ آیا او شما را خواهد شناخت؟ تکنولوژی واقعیت ما را نابود کرده است، چرا که در ما توانایی این را ایجاد کرده است که خودمان را دوباره پیش خود بسازیم و فقط بخش های خوبی از خودمان را در ویترین به نمایش بگذاریم.

5. خصوصی ها خیلی هم خصوصی نیستند: آیا تا بحال درخواست دوستی از کسی دریافت کرده اید که فقط یک دوست در لیست دوستانش داشته باشد؟ یا دوستان جدید را بخواهد از روی لیست دوستانِ دوستانش انتخاب کند؟ بطور عجیب و غریبی بله، وجود داشته اند! و با وجود تکنولوژی، تنظیمات و مختلف و زیادی وجود دارند که شما برای شخصی سازی بیشتر خودتان و یا حتی برای شناخته شدن بیشترتان باید فعال کنید و یا غیرفعال کنید.  با اینکه شما چیز مشخصی می خواهید، ولی باز هم خصوصی شما هنوز آنقدرها هم خصوصی نیست! مگر اینکه روش های مورد نیاز دیگری را طی کنید.

هرچیز و هرمطلبی که شما بر روی اینترنت پست می کنید و یا آپلود می کنید، حتی اگر آن را پاک هم کنید، برای همیشه در اینترنت باقی می ماند. به شکرانه تکنولوژی، این امکان وجود دارد که عکس دوران راهنمائی مدرسه تان که از آن متنفر هستید، اگر توسط دوستتان در فضای مجازی آپلود شود، شما نمی توانید در مورد آن کاری بکنید. و یا اگر پسری که این روزها آشنا شدید، ناگهان اسم تَگ شده تان را در ویدئویی که در حال رقص در یک کلاب هستید ببیند، چه اتفاقی می افتد؟ آنوقت باید با عشق تازه شکوفه زده تان در آنجا خداحافظی کنید.

6. دسترسی آسان: قرار گذاشتن و درخواست از یک دختر برای بیرون رفتن، معمولأ نیازمند برداشتن تلفن و صحبت با او و گفتن چیزی مثل "دوست داری جمعه برویم سینما و فیلم ببینیم؟" است. به شکرانه تکنولوژی دیگر در واقع کسی مجبور نیست که با دیگری صحبت کند، برنامه ریزی کند و یا گفتگو کند.

اوایل ایمیل داشتیم، بعد اس ام اس آمد، و به دنبال آن پیام های فیسبوکی و توئیتری و اینستاگرامی سررسیدند. لایک ها و دنبال کردن ها و هرچیز دیگری به جز اینها که خارج از قلمرو مجازی باشد، دیگر به حساب نمی آیند. حالا یک پسر می تواند بطور لفظی یک عکس را لایک کند و به دختر بفهماند که از او خوشش آمده است. اینجاست که بطور جدی باید یادآور شوم هرچیزی که به آسانی بدست آید، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

7. در تماس بودن به معنی در ارتباط  بودن نیست: همانطور که شما این بخش را می خوانید، از شما می خواهم که فکر کنید که چند شماره تلفن را در یاد دارید؟ من میخواهم که پیشدستی بکنم و بگویم احتمالأ یک شماره تلفن و یا حداکثر کمتر از سه شماره تلفن در حافظه دارید. افراد دیگر مجبور نیستند شماره تلفن اشخاص را به خاطر بسپارند، چرا که به شکرانه تکنولوژی ما بیشتر وقتمان را به نوشتن و پیام دادن و دنبال کردن همدیگر در جامعه مجازی می گذرانیم تا اینکه بخواهیم واقعأ با هم در ارتباط باشیم.

میدانید که در ارتباط های واقعی افراد با یکدیگر با صدای بلند صحبت می کنند و شما می توانید تفاوت های صدا را از تُن صدا و لهجه هایشان بشناسید. همینطور به شما اجازه می دهد که درباره آنها و شخصیتشان بیشتر بدانید. مگر نه؟  اگر فکر می کنید که اینطور نیست، پس بهتر است باز هم بروید و از تکنولوژی متشکر باشید!

 

گرچه تکنولوژی زندگی را خیلی راحت کرده است، اما شاید بتوان گفت که تکنولوژی زندگی را کمی بیشتر راحت کرده است. از آن دسته از افراد نباشید که بر گوشی های هوشمند و پروفایل های افراد در جامعه مجازی اعتماد می کنند. بیرون بروید و اجازه بدهید عشق به روش قبلی و واقعی اش در شما رشد کند!